Juli - ett ekonomiskt svart hål

 Först. Före ni läser. Förra inlägget är en parentes i sammanhanget. Jag hade gjort dendär beställningen i juni - typ på lönedagen eller nåt sånt...


Jag tror inte jag är ensam om att tillbringa tiden i ett ekonomiskt svart hål nu just. Det är dyrt med sommar -
alla resor, luncher på restauranger , kvällar på terasser, fester och festivaler. Eller är det nån som känner
sig extra rik nu? grattis.

Jag håller på supersparar till en resa jag och sambon ska göra i höst. (I'm so excited!!) Det betyder shoppingförbud.








...

ja, ni kan sluta skratta nu. Det går riktigt bra faktiskt. Beror mest på att alla butiker svämmar över med
onödiga reasommarkläder som ingen vill ha. Sen när höstens nyheter verkligen dyker upp i butiken ska jag försöka hålla mig borta.

Jag motiverar mig bland annat med dessa olika mantran:


"Jenny, du har ALLT du behöver. verkligen. i överflöd"


"Jenny, vill du faktiskt lägga 35 e på det där hm-plagget istället för att köpa något annat häftigt för 35 e
utomlands? Nä, tänkte väl det"


"Jenny, tänk hur skönt det blir att åka och resa och du har sparat in så duktigt. Det blir en belöning för
detta oerhört stora viljestyrkstestet. Se hur du kan shoppa med gott samvete sen. Känn glädjen du får känna
om 2 månader. Aaa"

Nåja. To be continued. Jag lovar att berätta ifall jag faller dit. Förhoppningsvis inte - men troligtvis.




Jenny efter att ha gjort av med nån hundralapp på en outlet i Milano. Inget shoppingförbud rådde då precis. Härligt!

2 kommentarer:

  1. Jag är i precis samma situation som du! Hur kan det ha farit så mycket pengar i juli? Jag vill gråta när jag tittar på kontot. Det kan hända att jag lånar dina mantran.

    SvaraRadera
  2. hmm.. jag har på känn att de menar att man ska använda semesterersättningen till sitt vilda leverne i juli. Synd att jag tycker jag kan lägga det på flygplansbiljetter istället.
    Du får nog låna mina mantran. Du behöver inte ens byta ut Jenny. Jag behöver all hjälp jag kan få. ;)

    SvaraRadera