00-talet

En liten summering av 00-talet vore kanske på sin plats. Min plikt som bloggare helt enkelt. (Helst skulle det här publicerats före tolvslaget, men det hann jag inte med.)
Frågan är hur och vad och jag kom fram till att vi tar en Jenny-summering till att börja med.


Några väsentliga saker:


00:

Jag fyller 18. Får körkort och är lyckligaste i världen. Jag konstaterar att man kan dela upp livet i före körkort och efter körkort, så betydelsefull händelse var det. Speciellt eftersom jag var en tjej som bodde ute på landet många många km från närmsta stad och en pappa som är trött på att hämta sin dotter mitt i natten varje fredag och lördagkväll.

Festade riktigt mycket också och ojojoj vad roligt jag och mina vänner hade det.


01

tog jag studenten. Jippieii! Ännu ett år med många fester. Sommaren 01 var en av de bästa somrarna i mitt liv tror jag. Sökande till olika utbildningar gjordes också, testade på en del.. bl.a. teaterhögskolan i H-fors. Det gick inte så bra, men en väldigt rolig upplevelse var det. Jag ångrar inget!

På hösten flyttade jag hemifrån till en studentlokal i Vasa och började på IT-linjen på Svenska Yrkeshögskolan. Jag blev också invald i studentföreningen Filicia, vilket skulle lägga sin egna lilla prägel på hela min studietid.


02

Var i chock över matematik och fysik-kurserna och det tunga schemat skolan bjöd på, samt chockerade kroppen med lite sömn, långa skoldagar och många studiefester.

Träffade gullisen här också, bör kanske nämnas.

Hösten 02 beslöt jag att ta itu med min form. Byxorna hade blivit lite tajta efter första studieåret. Fest, dålig kost (snabbmakaroner och tonfisk) och knappt någon motion var orsaken. Jag åtgärdade det med att börja träna karate i Futoukai finland. Det var också ett livsavgörande beslut.


03-04

Nu flyter åren lite ihop. Studier, jobb med Filicia - det är en hel historia som jag inte tänker gå in på här. Tränar fortfarande karate också.


05:

Våren 2005 tog jag tag i en sak jag alltid menat göra. Åka bort som utbytesstuderande. Jag och Peijo ville åka till Australien, men det visade sig kosta skjortan. Det blev Grekland istället och på hösten åkte vi iväg till Thessaloniki. Vi återvände med många fina minnen, studiepoäng och en hel del livserfarenheter lagom till jul. Bästa hösten i hela mitt liv skulle jag tro.

Jag var också med och spexade mig på våren med Wasasapexet "Ghandi". Otroligt kul hade vi!

Jag säger bara: General Slayer!


06:

Min älskling bjöd mig på en resa till New York på våren. Härliga saker. En intensiv vecka i turistandets tecken.

På hösten blev det också en liten resa till en storstad. En billig weekend i det vackra Paris. Vackert värre!

Futoukai bytte stil från karate till taekwondo. Jag slet som en gris i början på året och fick tack vare det bort flera av de kilon jag lagt på mig under hösten i grekland.


07:

Studierna på slutspurten. Jag hade hittat ny motivation och i december kom den lyckliga dagen då jag fick mina ingenjörspapper. Härligt!

Bokade en spontan weekendresa till London med mamma på hösten. Väldigt trevligt. "Mamma Mia" gjorde det helt fulländat.

Våren 2007 var året jag tog steget in i jobblivet på riktigt. Hade roligt på jobb tack vare alla gamla studiekamrater och vänner som jobbade/jobbar där.

Sommaren tillbringade jag i Kimo mestadels och deltog i Oravais teaters "Hjärtats dårar".


08:

I januari ordnade jag en stor fest i min ära tills min födelsedag och kombinerar det med ingenjörstiteln. Festligt värre!

Sommaren gick åt att arbeta, men fick för första gången en liten semester. Två veckors uppvilande. Sparade en semestervecka inför en Thailandsresa, men fick istället ta ut den när nästa livsomvandlande beslut togs: Jag och gullet tog vårt pick och pack och flyttade till min födelsestad Mariehamn på Åland. Nytt jobb som systemutvecklare, nya vänner, ny lägenhet och ny livssituation (jag blev sambo).


09:

Första året på holmen. Det har gått bra trots lite hemlängtan med jämna mellanrum. Jag trivs väldigt bra på jobbet och har även börjat jobba extra på gymmet som bodycombat-instruktör. Det kan vi också utpeka som årets stora utmaning. "The year of body combat" kunde man kalla det nästan.

Startade Mariehamns taekwondoklubb ihop med sambon. Det går fint och vi har många duktiga medlemmar.

Året 2009 var också året jag blev sjuk och fick ställa in tjejmilen för andra året i rad! Årets miss.


Två stora resor gjordes också. En till Thailand i februari och en till New York i november och det var sannerligen välspenderade pengar.

Nu trivs jag bra på jobbet, har fått flera nya vänner och ser framemot 10-talet med stor förväntan. Bring it on!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar