Inspiration i överflöd!

Träning är livet! Det fick jag bekräftat idag. Kom just hem från en superdag på gymmet! Petri Vähäkuopus var en så bra föreläsare och instruktör som jag förväntade mig. Ett energieknippe som förvandlades till rockstjärna på step-brädan. :) (Jag tror han sjöng med i alla låtar.)

Om jag ska sammanfatta hela dagen med några ord så kan jag säga att temat var: få ut något av dina pensionspengar. Det får väl alla, tänker du. Men nej, det finns stor risk för att dö i ett sjukdomsfall före pension om man lever osunt och utan träning hela livet. Sitter du i bilen till jobbet, sitter på jobbet, sitter i bilen från jobbet och sen kommer hem och sitter framför teven/datorn hela kvällen så är det stor risk att du inte får göra så mycket roligt med pensionspengarna sen när det är dags.
Det poänkterades också att det aldrig är för sent att börja träna. Man är aldrig för gammal. Wanja Sjödin kom på tal. 72 årig kvinna som började träna en gång i veckan när hon var 46 år och se den här länken hur hon ser ut idag! Otroligt!

Petri hade många roliga anekdoter ur verkliga livet som han delade med sig av. Bland annat när han hade hållit ett lunchspinningpass och ett cykelbud hade kommit in i full cykelmundering, cykelhjälm och hela köret, slängt av sig väskan och klättrade upp på en cykel. Petri hade funderat om det var ett skämt, men icke. Killen hade kört allt vad han orkade, sen tackat för ett bra pass och ursäktat sig att han har bråttom för han skulle utcyklandes med en hel del bud innan arbetsdagen var slut. :) Snacka om cykelfanatiker.

Vi diskuterade också vad träning är, egentligen. Än en gång fick jag klart för mig att kör man samma träning, samma pass, samma motstånd hela tiden så är det till sist inte träning. Det är underhåll. För att få träning måste man variera sin träning med jämna mellanrum så att kroppen och man själv kan växa.

Hjärtat ägnade vi oss en timme att prata om också. Hur viktigt det är med konditionsträning för att hålla vår viktigaste muskel i gott skick. Därefter tränade vi vårt hjärta hårt till ett step up-pass. Jag hoppas verkligen att instruktörerna blev ivriga att lägga ett step up-pass på schemat snart. Det är så roligt!

Ja. Som ni märker är jag helt upp i varv! 5 plus till Avancia som ordnade den här helgen. :)

Vi tränade bålstabilitet idag. Den här övningen gjorde vi bland annat.

...och den här.

Bilder lånade från Fitness magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar