Ekolyx

Miljödebatternas tid är här, men jag har inte tänkt börja ger råd och visdomar kring det här i min blogg nu just.. det får Maja sköta om i sin blogg! Jag läser och lär bara.. :) Vad jag däremot har funderat på en tid är ekologiska kläder (bra grej att mixa miljötänkandet med det jag gillar allra bäst!)... Ekologiska kläder är nu inte så svårt att komma att tänka på eftersom ekologiskt mode har uppmärksammats ganska mycket i media den senaste tiden. Bland annat så har svenska modetidningar haft eko-special fleratalet gånger i sommar. Var hittar man eko-kläder då? Jag hittade asfaltsblommans blogg och hon har en väldigt bra lista på vilka ställen/märken som sysslar med eko-mode. Nåt att fundera på kanske?

Österbottens egna eko-designer Camilla Norrback har ju hur mycket som helst som jag gärna hade i min ägo. .. (bild)

2 kommentarer:

  1. Oj! Superbt Jenny! Var hittar man denna blomma då? Jag tycker det är skitsvårt att hitta ekokläder men med tanke på att jag kanske inte ansträngt mej tillräckligt mycket är det nog inte så svårt (hittar ju inga bland HM-hyllorna! :P). JÄTTEBRA att det har börjat dyka upp iaf, för bomull odlat på vanligt kommersiellt vis (ej eko) kräver enorma mängder vatten. Och med tanke på att bomullsodlingarna till 99% finns i fattiga torra länder är ekologiskt bomull jättebra. Vet inte i praktiken hur man odlar bomullen med mindre vatten men läste på WWFs hemsida för en tid sen att den är iaf mycket bättre med tanke på vattenåtgång.

    Innan jag kom fram till att jag skulle strunta i att bli kläddesigner i Åbo (eftersom jag tyckte det kändes meningslöst) läste jag faktiskt på en massa om miljövänliga kläser och ville inrikta mig på detta, för att stilla min känsla av att vilja göra nytta någonstans åtminstone.

    Hmm..blev långt det här, var tydligen ett intressant ämne.. :)

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Jag har nog länkat till dendär asfaltblomman.. om du trycker på ordet "asfaltblommans" i texten.. vet int varför inte länken är annan färg än resten men.. länken funkar nog. :)

    SvaraRadera